Viikonloppuni sujui leppoisasti ja tänään olin taas töissä... Voisin kai kirjoittaa esim. Flowsta tai Le Bonk -klubista, mutta laiskana ja kesällä copy-paste-tyyliin tottuneena kopioinkin alle Denise Zieglerin taiteeseen / taiteelliseen tutkimukseen liittyvää tekstiä.

Alla olevat otteet kuvastavat mielestäni osuvasti, kuinka katumaisemaan tai ylipäänsä ilmiöihin voi suhtautua hyvin eri näkökulmista.

Kyseinen ajatus ei sinänsä toki ole mitään uutta, mutta Zieglerin tekstit yhdistyvät mielessäni hauskasti aiemmin Kaukomailta kotikatuun -raportista talteen ottamiini pätkiin...

(Ilmeisesti Zieglerillä muuten on ollut kaivonkansista tehtyjä teoksiakin, mutta niistä ei löytynyt mainintaa enempää tekstiä alla lainaamastani julkaisusta. Sattumanvarainen yhteys, siis.)

Kaukomailta kotikatuun:

"Kävelystä katse maahan luotuna on yksi hyöty: kiinnittää huomiota sellaiseen, mitä ei muuten tiedostaisikaan, vaikka päälle astuu - ellei sitten jää kengänkoroistaan kiinni tai muuten kompastu siihen. Kaduissa ja niiden reunoilla on pyöreitä ja nelikulmaisia valurautaisia kansia aika tiheään.

Kuka kaduillamme olevat kansistot on tehnyt? Missä ja missä oloissa? Mitä kautta ne päätyvät katuun?"

-------------

Ziegler:

"The starting point of my study is related to events that are repetitious, everyday and for the most part unnoticed or inadvertent. In relation to these I speak of gestures of an ill-defined meaning.

Take, for example, the following chain of events: while walking along the street a shoelace comes undone, one squats to tie the shoelace. The loosening of the shoelace usually happens unnoticed and the exact place where it happens cannot be anticipated. During the retying of the shoelace, it may snap suddenly and the broken piece is abandoned on the pavement. The appearance of a broken shoelace contains, by my definition, a vague gesture. It points possibly to the events mentioned above. From the number of different pieces of shoelace found on the streets, I conclude that the event is quite common.

In my work I reconstruct as far as possible these vague gestures and their traces from the authentic situations and place them in new contexts."

:wave: